Program
Klub Malucha „Tęczowe misie” otwarty jest codziennie do poniedziałku do piątku w godz. od 6.30 do 18.00. Istnieje możliwość dostosowania godzin pracy klubu do indywidualnych potrzeb rodziców i dzieci, po wcześniejszym uzgodnieniu z opiekunami. Rodzice mają także możliwość skorzystania z opieki na godziny.
Klub Malucha przyjmuje zapisy przez cały rok kalendarzowy według kolejności zgłoszeń oraz na zasadzie dostępności miejsc.
W Klubie prowadzimy szereg zajęć w tym:
Rytmikę i Logorytmikę
Zajęcia łączące elementy logorytmiki, a więc metody stosowanej między innymi w postępowaniu logopedycznym, opartej na rytmie muzycznym i tekstach słownych zestrajanych przez muzykę i łączonych z ruchami całego ciała oraz rytmiki – polegającej gównie na przekazywaniu ciałem ruchu muzycznego. Podstawowym założeniem tej metody jest ścisły związek muzyki i ruchu. Muzyka staje się bodźcem do ruchu i jego inspiracją, natomiast ruch powinien być następstwem muzyki i wywołanego nią stanu emocjonalnego.
W programie zajęć przewidujemy między innymi:
- Ćwiczenia usprawniające motorykę
- Ćwiczenie regulujące napięcie mięśniowe
- Ćwiczenie umiejętności poruszania się w przestrzeni
- Ćwiczenia różnicowania tempa
- Ćwiczenia różnicowania dynamiki
- Ćwiczenia różnicowania wysokości dźwięku
- Ćwiczenia różnicowania rytmu
- Ćwiczenie różnicowania metrum
- Ćwiczenia kształtujące szybką reakcję ruchowa na sygnał
- Ćwiczenia słowno– ruchowe i słowno– rytmiczne
- Ćwiczenia oddechowe
- Ćwiczenia artykulatorów
- Ćwiczenia słuchu werbalnego
- Nauka piosenek, zabaw ruchowych
- Przygotowywanie okolicznościowych przedstawień i występów
„Gimnastyka dla języka”
– zajęcia kształtujące i wspomagające rozwój mowy dzieci prowadzone przez logopedę
To propozycja zajęć, skierowana zarówno do dzieci prawidłowo rozwijających się- sprzyjając poprawnemu, wyrazistemu oraz pięknemu mówieniu, jak i do dzieci z zaburzoną mową- stanowiąc ważny element wspomagający terapię logopedyczną.
Główne cele zajęć to:
- ćwiczenie aparatu artykulacyjnego, rozwijanie go i kształtowanie, co ma szczególne znaczenie dla rozwoju mowy dziecka;
- uczenie prawidłowego oddechu podczas mówienia;
- rozwijanie percepcji słuchowej;
- wzbogacanie słownictwa czynnego i biernego;
- kształtowanie mowy ekspresyjnej;
- wspieranie rozwoju dziecka w zakresie: percepcji wzrokowej, motoryki, pamięci, koordynacji wzrokowo - ruchowej i słuchowo - ruchowej;
- wspomaganie terapii logopedycznej;
- wspomaganie nauki czytania i pisania.
Zajęcia plastyczno-techniczne
Zajęcia te są uniwersalnym sposobem wspomagającym wszechstronny rozwój dziecka, w tym osobowość twórczą.
Cele zajęć:
- rozwijanie ekspresji twórczej oraz wyobraźni przestrzennej,
- wyrażanie własnych spostrzeżeń i obserwacji w formie plastycznej,
- nazywanie podstawowych materiałów plastycznych,
- rozwijanie sprawności manualnej i percepcyjnej,
- zwracanie uwagi na utrzymanie porządku w miejscu pracy,
- pozyskiwanie nowych doświadczeń przez wykonywanie prac z zastosowaniem różnych technik,
- rozwijanie kreatywności, zdolności wyobrażania, wymyślania i produkowania czegoś nowego, oryginalnego,
- rozwijanie dyspozycji psychicznych – samodzielności, wytrwałości, umiejętności planowania, dokonywania właściwych wyborów,
- rozwijanie umiejętności posługiwania się różnymi narzędziami i przyborami,
- czerpanie radości z własnej twórczości,
- kształtowanie umiejętności współdziałanie w grupie.
Techniki plastyczne wykorzystywane podczas zajęć to między innymi:
- rysowanie i malowanie na różnych formatach papieru, na kartonie i płótnie za pomocą różnych technik: rysowanie kredką ołówkową, świecową, pastelową, mazakiem; malowanie farbą akwarelową, plakatową,
- malowanie różnymi narzędziami: pędzlem, gąbką, palcami,
- malowanie inspirowane wyobraźnią,
- z elementów, lepienie z różnych mas plastycznych (glina, plastelina, masa solna, papierowa), rzeźby płaskiej i płaskorzeźby oraz całości skomponowanej,
- wydzieranie z papieru różnych kształtów i form tematycznych i dekoracyjnych,
- stemplowanie na papierze, kartonie kompozycji tematycznych i dekoracyjnych,
- wykonywanie prac z gazet, bibuły krepiny, szarego papieru,
- komponowanie kolażu inspirowanego wyobraźnią.
Zajęcia gimnastyczne
Język angielski
(płatne dodatkowo, prowadzone przez mgr filologii angielskiej)
Ponadto zajęcia prowadzone są w oparciu o programy wychowania przedszkolnego zatwierdzone prze MEN:
- Razem w przedszkolu WSiP;
W proponowanym programie następuje odejście od podziału treści programowych na poszczególne grupy wiekowe. Wprowadzono poziomy o wzrastającym stopniu trudności. Treści wychowania i kształcenia zostały skupione wokół wydzielonych obszarów edukacyjnych. W każdym obszarze edukacyjnym wyodrębniono zagadnienia szczegółowe, w których wydzielono (najczęściej) cztery poziomy działań na zasadzie narastania trudności. Wydzielone obszary edukacyjne:
- Obszar edukacji społeczno-moralnej
- Obszar edukacji zdrowotnej
- Obszar edukacji ruchowej
- Obszar edukacji przyrodniczej
- Obszar edukacji w zakresie mowy i myślenia
- Obszar edukacji w zakresie przygotowania do pisania i czytania
- Obszar edukacji matematycznej
- Obszar edukacji kulturowo-estetycznej
- Obszar edukacji muzycznej
- Obszar edukacji technicznej
- Obszar edukacji komunikacyjnej
Program wychowania przedszkolnego wspomagający rozwój aktywności twórczej dzieci. Jestem częścią świata. Program ten przede wszystkim kładzie nacisk na:
- obserwację i poznanie dziecka w rożnych sytuacjach
- wszechstronny rozwój każdego dziecka, jego potrzeby, możliwości i naturalny sposób bycia
- szacunek dla odrębności i indywidualności każdego dziecka
- prawa człowieka
- zdobywanie samodzielnych i grupowych doświadczeń przez działanie
- zespolenie ekspresji osobistej dziecka z różnymi formami pracy indywidualnej i zespołowej
Przykładowy plan dnia
6:40 – 8:00 - schodzenie się dzieci, zabawy indywidualne i zespołowe, dowolne i inspirowane, rozmowy planowane i sytuacyjne
8:00- 8:30 – gimnastyka poranna
8:30 – 8:55 – czynności porządkowe po zajęciach porannych, czynności higieniczne przed śniadaniem
9:00 – 10:00 – śniadanie i przygotowanie do zajęć
10:00 - 11:00 – zajęcia rytmiczne i logorytmiczne
11:00 - 11:30 - pobyt na świeżym powietrzu, czynności higieniczne
11:40 – 12:30 – obiad (I danie)
12:30 – 13:30 – relaks, zajęcia grupowe, zabawa, czynności porządkowe i higieniczne
13:30 – 14:30 - obiad (II danie)
14:30 – 15:30 – relaks, zabawa, zajęcia plastyczne, czynności porządkowe i higieniczne
15:40 – 16:30 – podwieczorek
16:30 – 18:00 – relaks, zabawa, zajęcia dodatkowe (plastyczne, gimnastyka popołudniowa), rozchodzenie się dzieci do domu